Translate

duminică, 25 mai 2008

Metode de invatare

METODA INVĂŢĂRII SINTETICE

Se recomanda cand materialul de invatat nu e prea mare si nici nu are un grad ridicat de dificultate, cand e compact, bine sistematizat si organizat.

-Etapele acestei metode:
- o lectura sintetica (de ansamblu) cu atentie, de la inceput la sfarsit, de familiarizare cu lectia, apoi alcatuiti schema generala pe o pagina (microplan de studiu individual);
- o citire analitica (de intelegere in profunzime cu un ritm lent si concentrat la maxim, in care sa desprindeti ideile fiecarui capitol, subcapitol, paragraf, ipoteze, principiu etc.);
- o lectura analitico-sintetica si evaluativa sau de consemnare (rezumare, conspectare, luare de notite, elaborare fise de studiu individual) extragand ideile principale, tezele si concluziile, pentru a consemna notiunile, principiile, definitiile intr-un conspect sau rezumat al textului;
- faceti o repetitie pe baza de recunoastere (repetati materialul parcurs, ajutat de conspect);
- o repetitie pe baza de reproducere (repetitie fara conspect);
- o recapitulare generala finala dupa cateva ore.



METODA INVĂŢĂRII ANALITICE

Se recomanda cand materialul de invatat e amplu (o lectie voluminoasa, un capitol complex etc.) si e foarte dificil sau cand e fara o unitate sau structura de ansamblu.

Metoda consta din:
- fragmentarea sau divizarea materialului in unitati logice unitare si compacte de studiu (lectii, secvente tematice, capitole, subcapitole etc.);
- nu fragmentati materialul dupa pagini; - invatarea fiecarei unitati de studiu stabilita dupa modelul metodei de invatare globala (sintetice, prezentata la punctul 1. );
- operarea cu repetari, mai intai pe fragmente separate, apoi progresiv, pe grupuri tot mai mari de fragmente, pentru a asambla sau integra intr-o structura asemanatoare celei initiale.



METODA INVĂŢĂRII PROGRESIVE CU REPETĂRI RECURENTE

Este o combinatie a primelor doua metode (nr. 1., nr. 2.). Se recomanda pentru invatarea pe perioade mari de timp (luni, trimestre, semestre, ani de studiu) a materialelor de studiu voluminoase sau de dimensiuni foarte mari: manuale, tratate, cursuri, cicluri de lectii etc.

Se procedeaza astfel:
- cititi de 1-2 ori intregul material de studiu pentru a va familiariza cu continutul;
- fragmentarea sau divizarea materialului in unitati logice unitare si compacte de studiu (lectii, secvente tematice, capitole, subcapitole etc.); nu fragmentati materialul dupa pagini;
- invatati prima unitate sau modul (ex. A) dupa modelul invatarii sintetice (nr. 1. ) in intregime;
- invatati a doua unitate sau modul (ex. B) dupa metoda nr. 1. ;
- repetati cele doua unitati invatate (A+B) impreuna pentru a asigura integrarea lor;
- invatati a treia unitate sau modul (C) dupa motoda nr. 1. ;
- repetati cele trei unitati impreuna (A+B+C) pentru a le reconstitui structura de ansamblu si relatiile logice dintre ele;
- invatati a patra unitate sau modul (D) dupa metoda nr. 1. ;
- repetati ultimele 3 unitati invatate impreuna (B+C+D) pentru a preveni suprainvatarea cu efecte negative (A);
- dupa 5-6 unitati este indicata o repetare generala;
- dupa invatarea materialului, cititi si repetati pe grupuri de secvente de invatare (3-5-7-10 capitole, secvente sau unitati de invatare) apoi prima si a doua jumatate a materialului, iar in final, in intregime.



METODA RICAR

Numele acestei metode provine de la initialele a cinci faze de studiere a unei carti, capitol, articol etc.

a) R = rasfoirea generala, studierea prefatelor, a alineatelor subliniate, a concluziilor (examinare de ansamblu). b) I = intrebari - puneti-va intrebari asteptand raspunsul de la lucrare. c) C = citirea activa prin cautarea raspunsurilor la intrebari, retinerea esentialului. d) A = amintirea punctelor principale si memorarea lor. e) R = recapitularea, retinerea esentialului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu