"Fiecare bărbat poartă în sine imaginea eternului feminin, nu
imaginea unei femei anume, ci a unei femei în genere. Această imagine
este, în fond, o însuşire ereditară transmisă din vremuri străvechi şi
înscrisă în sistemul organic, un «tip» (un «arhetip») al tuturor
experienţelor liniei ancestrale privind natura feminină, un sediment al
tuturor impresiilor privind femeia, un sistem de adaptare moştenit. Dacă
nu ar mai exista femei pe lume, din această imagine inconştientă s-ar
putea oricînd deduce cum ar trebui să fie alcătuită sufleteşte o femeie.
Acelaşi lucru e valabil şi în ce priveşte femeia, ea are o imagine
înnăscută a bărbatului. Experienţa ne învaţă că mai corect ar fi să
spunem: o imagine a bărbaţilor, pe cînd în cazul bărbatului e vorba mai
degrabă de o imagine a femeii. Această imagine, fiind inconştientă, e
proiectată întotdeauna, în mod inconştient, asupra fiinţei iubite şi
constituie unul din temeiurile esenţiale ale atracţiei pasionale sau
ale contrariului ei. Am numit această imagine anima şi găsesc foarte
interesantă întrebarea: habet mulier animam?[ au femeile suflet? (în
latină n.t)] a scolasticilor, întrebarea fiind, după părerea mea,
inteligentă, întrucît îndoiala pe care o exprimă este îndreptăţită.
Femeia nu are o anima, ci un animus. Anima are un caracter
erotic-emoţional, în timp ce animus-ul caută să raţioneze şi de aceea,
aproape tot ce ştiu să spună bărbaţii despre erotica feminină şi despre
viaţa afectivă feminină în genere, se bazează pe proiecţia propriei lor
anima şi este, în consecinţă, anapoda. Uluitoarele fantezii şi ipoteze
ale femeilor în ce priveşte bărbaţii se bazează pe înrîurirea
animus-ului lor, care constituie o inepuizabilă sursă de judecăţi
ilogice şi de false cauzalităţi.
Atît anima, cît şi animus-ul
se caracterizează printr-o extraordinară multilateralitate, într-o
căsătorie, întotdeauna cel cuprins proiectează asupra celui cuprinzător
această imagine, în timp ce acestuia din urmă nu-i reuşeşte decît
parţial să-şi proiecteze imaginea asupra celuilalt, în acest caz,
imaginea aceasta, extrem de fascinantă, atîrnă în gol, aşteptînd parcă
să fie împlinită de un om real. Dar există tipuri de femeie parcă anume
făcute de natură să ia asupra lor proiecţii de anima. S-ar putea vorbi
chiar de un tip anume. Este indispensabil aşa-numitul caracter de
«sfinx», cu două sau mai multe înţelesuri, dar nu de un echivoc nebulos
de care să nu poţi lega nimic, ci de un echivoc incitant, avînd tăcerea
grăitoare a unei Mona Lisa - bătrînă şi tînără, mamă şi fiică, de o
castitate îndoielnică, infantilă şi cu o inteligenţă naivă dezarmantă
pentru bărbaţi. Nu orice bărbat de mare spirit poate fi animus, deoarece
trebuie să exceleze mai puţin în idei bune şi mai mult în cuvinte
potrivite, să aibă cuvinte pline de înţelesuri, care să pară a spune mai
multe decît spun. Mai trebuie să fie şi întrucîtva neînţeles sau măcar
într-un fel oarecare certat cu lumea, pentru ca ideea jertfirii de sine
să poată interveni. Trebuie să fie un erou posibil, de un caracter
echivoc, dar nu e deloc sigur, totuşi, că o proiecţie a animei nu
descoperă adesea cu mult înaintea inteligenţei lente a omului mediu, un
adevărat erou."
http://www.ceruldinnoi.ro/pages/Jung%20-%20Casatoria%20ca%20relatie%20psihologica.htm
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu